lördag 20 april 2013

Stig Lindbergs Filigran


bilder/kuvat verkstaden verstas

Brukar undvika vår- och höstmarknaden i stan men hade lovat köpa lakrits till barnen. Tog sikte på en godisförsäljare men sprang rakt på en antikhandlare med intressanta keramikvaser och glas. Lyfte på två skönheter för att kolla priset och fick dem båda för en tia. Slarvigt inpackade i lite tidningspapper och i en soppåse skyndade jag vidare.

Ikväll packade jag upp mina marknadsinköp och efter lite googlande förstår jag att jag gjort åtminstone ett riktigt kap. Den lilla, grafiska visade sig vara en Stig Lindberg, serien Filigran 1950-tal.  Den andra med svart-vit glaserad relief med kvinnor och senapsgul glasyr inuti hittar jag inga uppgifter på. Någon som kan hjälpa mig? Tycker iallafall att den är vacker och mycket speciell. Absolut en av de finaste i samlingen.


Lähdin aamulla kaupunkiin hakemaan kevätmarkkinoilta lakua lapsille. Vastaan tuli antiikkikauppias ja ostin kiireellä kaksi kaunista maljakkoa yhteensä kympillä. Googlauksen jälkeen tiedän että pienempi on Stig Lindbergin Filigran sarjaa 1950-luvulta. Toisesta maljakosta en ole löytänyt vielä mitään. Titeääkö joku? Valmistajaa, taiteilijaa, vuosikymmentä?


4 kommentarer: