fredag 6 januari 2012

Brödbak

Förr, när jag var hemma och barnen var små, bakade jag mycket. Mycket sött och gott. Sånt som gör att man blir bred om baken. Har haft uppehåll många år. Bara bakat till födelsedagskalas.

Men så fick jag smaka på bröd, mörka nyttiga limpor med frön, nötter och torkad frukt. Underbart gott till kaffet eller vinet. Jag provade på att baka själv. Så enkelt det var och så hemtrevligt. Två långa formar, piimä eller naturell yoghurt som bas och bakpulver istället för jäst. Prov själv får ni se! Jag fastnade direkt.



Ennen leivoin usein makeaa. Nykyään melkein vain leipää. Se on helpompaa kuin luulin. Käytän taikinan pohjana luonnonjugurttia tai piimää ja hiivan sijasta ruokasoodaa. Kaksi leipävuokaa kerralla uuniin. Kokeile, onnistut varmasti!

bild/kuva verkstaden verstas


Ernst Kirchsteigers bröd
(2 avlånga brödformar):

7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2dl  grovt rågmjöl
2 tsk salt
2 msk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 l naturell yoghurt
2 dl russin
2 dl hela hasselnötter
2 dl torkade strimlade aprikoser
smör till formarna
2 dl solrosfrön och pumpakärnor

1. Rör ihop de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt yoghurt, sirap, russin, nötter och aprikoser. 
2. Smörj två avlånga formar och bröa dem med solrosfrön och pumpakärnor.
3. Skrapa ner den kladdiga degen i formarna. Strö lite extra solrosfrön och pumpakärnor över ytan.
4. Grädda i 180 grader i varmluftsugn 70-80 minuter. Täck över bröden med folie under gräddningen  om de börjar se mörka ut.

Mer av Ernst goda recept hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar