torsdag 4 juli 2013

Stinas gräddfilskaka

bild/kuva verkstaden verstas

Jag brukar ge namn åt kakan (eller maträtten) efter den som jag fått receptet av. Jag har många Stina-kakor i mitt häfte ska ni veta. Hon bakar både gott och ofta. Gräddfilskakan är enkel att röra ihop och passar därför utmärkt att baka i husvagnens gasugn. 

1 burk gräddfil
150 g flytande margarin
2 ägg
2 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk soda

Blanda först de våta ingredienserna, tillsätt sedan de torra. Smörj bakform, grädda i 175 grader 30-40 minuter.



Stinan kermaviilikakku. Minulla on tapana antaa kakulle (tai ruualle) reseptin antajan nimen. Vihossani on monta Stina-kakkua. Hän on taitava leipuri ja hän leipoo usein. Tämä kakku on helppo ja nopea sekoittaa ja sopii siksi mainiosti asuntovaunussa leivottavaksi.

purkki kermaviiliä
150 g juoksevaa margariinia
2 munaa
2 dl sokeria
4 dl vehnäjauhoja
1 tl soodaa

Sekoita kosteat aineset yhteen ja lisää sitten kuivat. Voitele vuoka ja paista 30-40 minuuttia 175 asteen lämmössä.


2 kommentarer:

  1. Och jag har ju också en hel del Tiina-kakor i mitt häfte! 😊Hälsningar Stina

    SvaraRadera